رنگین آشیان
 
 

در سال 518 پیش از میلاد، تعداد زیادی از با تجربه ترین مهندسان، معماران و هنرمندان از چهار گوشه عالم فرا خوانده شدند تا با مشارکت و هم اندیشی، اولین بنایی را برپا سازند که بتواند هزاران سال نمادی از وحدت جهانی و صلح و برابری باشد.

 


ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد در سایه رهبری كورش بزرگ و در دوران حكومت داریوش بزرگ موفق به تشكیل یك دولت جهانی شدند كه از رود دانوب در اروپا تا دریای آرال در آسیای مركزی و از اقیانوس هند و رود سند تا حبشه و لیبی گسترش داشت. در واقع آنان بر نیمی از دنیای آن روز فرمان می راندند و آنرا اداره می کردند.

 



در سال 518 پیش از میلاد داریوش فرمان به ساخت كوشك شاهانه‌ایی در سرزمین فارس داد و سرانجام بناهای باشكوه و شگفت انگیز تخت جمشید بر صخره بزرگی در كوه مهر، در مرودشت ساخته شد.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:تخت جمشید, :: 1:14 :: توسط : زری

سيلك اسكرين يك هنر همانند شعر، موسيقي و نقاشي مي باشد كه علاوه بر نقش هنري مي تواند به عنوان يك صنعت سودآور در جامعه به شمار آيد.

چاپ سيلك اسكرين بدون نياز به دستگاه هاي گران قيمت و حجيم امكان چاپ بر روي سطوح مختلف مانند پارچه، چوب، ديوار، فلز، پلاستيك، جير، چرم، سراميك، كاغذ، شيشه، آينه، چيني، فيبر هاي مدار چاپي و... را امكان پذير مي سازد. از چاپ سيلك براي اجسام حجم دار  و مدور مانند بطري ها نيز مي توان استفاده كرد.

تكنيك چاپ سيلك از معتبرترين شيوه هاي گرافيك قرن حاضر محسوب مي شود زيرا توانايي هاي خاصي كه در چاپ سيلك موجود است در ساير چاپ ها وجود ندارد ظرافت طرح چاپ سيلك امروزه به كمك كامپيوتر و استفاده از توري هاي مناسب تا حد زيادي افزايش يافته است به طوري كه يكي از بهترين روش هاي چاپ روي سراميك و چيني كه طرح هاي دقيق و ظريف نياز دارد استفاده از سيلك مي باشد.

 

تاريخچه:

قدمت قديمي ترين نگاره هاي مصور روي استخوان، سنگ و ديوار غارها به  ١٥٠٠٠- ١٠٠٠٠ سال قبل مي رسد اولين اثرها با قرار دادن ديس روي ديوار غار و فوت كردن رنگ قرمز گل اخري روي آن ايجاد گرديده است. سومري ها حدود ١٢٠٠ سال قبل از ميلاد مسيح ايجاد طرح با مهره هاي استوانه اي سنگي را آغاز كردند اين مهره ها براي تأييد احكام پادشاهان و حكام مورد استفاده قرار مي گرفت و روي سنگ هاي عقيق، زمرد و ياقوت حك مي گرديد. يكي از مدارك به دست آمده مهر داريوش پادشاه هخامنشي است كه در موزه لندن نگهداري مي شود.

چاپ استنسيل نيز به صورت هاي مختلف در سراسر جهان به كار مي رفته است در ابتدا براي ساخت استنسيل از پوست درختان و چرم سپس از پاپيروس و پارچه استفاده گرديد.

در ٩٠٠- ٦٠٠ سال پيش از ميلاد روش استنسيل در چين، ژاپن و مصر بدين صورت انجام مي گرفت كه ابتدا طرح را روي چرم كشيده و با وسايل برش آن را در مي آورند بعد رنگ را روي آن مي كشيدند تا از مناطق خالي عبور كند و طرح چاپ گردد براي ايجاد نقش هاي پيچيده تر و جلوگيري از پاره دن استنسيل، جاهاي خالي آن را با تارهاي موي انسان يا حيوانات پوشاندند بدين ترتيب امكان پخش رنگ به مقدار بسيار زيادي كاهش و ظرات طرح چاپ شده افزايش يافت اين طريقه در اواخر قرن هيجدهم در ژاپن با نام Yuzen Printing  متداول گرديد بعد از آن موي انسان جاي خود را به نخ هاي ابريشمي داد.

در سال ١٨٥٠ در شهر ليون فرانسه تحول از چاپ استنسيل به چاپ بدين صورت انجام گرفت كه به جاي چسباندن پارچه ابريشمي روي استنسيل، استنسيل ها را بدون آنكه خط اتصال به يكديگر داشته باشند روي توري ابريشمي چسباندند و بعد از آن به جاي استنسيل از مواد مقاوم كننده ديگر براي پوشش منافذ توري ابريشم استفاده كردند و كلمه سيلك (SILK) به معناي ابريشم روي اين روش چاپ ماندگار گرديد.

در سال ١٩٠٧ امتياز چاپ با شابلون هاي توري به نام ساموئل سيمون در منچستر انگليس ثبت گرديد.

با كشف مواد حساس به نور در سال ١٩٥٠ و روش هاي سازي و به كار بردن ماشين هاي پيشرفته چاپ اسكرين و روتاري صنعت چاپ گام هاي بلندي را در ترقي برداشت و امروزه نيز با كشف روش هاي مختلف چاپ و خمير رنگ هاي متفاوت اين صنعت در حال توسعه و پيشرفت مي باشد.

كلمه چاپ نيز اولين بار در قرن هفتم هجري به صورت چاو وارد زبان فارسي گرديد و ريشه آن كلمه چيني (CAU) مي باشد در اين زمان پادشاه مغول به نام گيخاتون در ايران فرمانروايي داشت و به علت بحران مالي و اقتصادي زياد بنابر پيشنهاد يكي از افرادي كه به كشور چين سفر كرده بود و به جاي زر و سيم نوعي برگه بهادر به نام چاو را در ايران رايج كرد تا بدينوسيله قادر به رفع بحران مالي گردد ولي بعدها به واسطه نارضايتي مردم مجبور به ابطال اين برگه ها گرديد.از آن پس كلمه چاپ به معناي فريب و غارت در ايران متداول گرديد.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:چاپ سیلک, :: 1:10 :: توسط : زری


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:طراحی با مگس, :: 12:51 :: توسط : زری

تنگ شراب ساسانی با نقش دیونیسوس
تنگ شراب ساسانی با نقش دیونیسوس (خدای شراب در اساطیر یونایی)، جنس: نقره‌ی زراندود، قدمت: سده‌ی ششم یا هفتم میلادی (دوره‌ی ساسانی)، منطقه‌ی جغرافیایی: ایران، محل نگهداری: موزه‌ی اسمیتسونیان
به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید
 
 

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:آثارباستانی, :: 12:44 :: توسط : زری

درباره وبلاگ
چه تو زنده باشی چه نباشی فردا خورشید دوباره طلوع می كنه پس بمون و از سهم از خورشیدت استفاده كن
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 1208
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1